Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Plany drogowe na Podlasiu szkodzą Biebrzańskiemu Parku Narodowemu?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
09-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Plany drogowe na Podlasiu szkodzą Biebrzańskiemu Parku Narodowemu?
Jerzy Opioła, CC BY-SA 4.0 / Wikipedia
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższym czasie planuje wiele inwestycji na Podlasiu i w województwie warmińsko-mazurskim. Wiele z nich będzie przebiegać przez lub w niedalekiej odległości od Biebrzańskiego Parku Narodowego. Fundacja dla Biebrzy nie jest zadowolona z przyjętych rozwiązań m.in. w kwestii S8.

Członek zarządu Fundacji dla Biebrzy Robert Chwiałkowski zwraca uwagę, że liczba i klasa dróg powinna być dostosowana do obecnego i prognozowanego natężenia ruchu drogowego. Województwo podlaskie cechuje umiarkowane natężenie ruchu, a w porównaniu z resztą kraju nawet można uznać je za niewielkie.

Wyjątków jest niewiele. Takim jest chociażby aglomeracja białostocka, gdzie w planach jest zbudowanie obwodnicy klasy ekspresowej w ciągu S19. Mimo to władze dążą do intensyfikowania prac i budowy nowych dróg w okolicach parku narodowego, co zdecydowanie nie podoba się przedstawicielom Fundacji dla Biebrzy.

Nie potrzeba więcej dróg na Podlasiu?

Robert Chwiałkowski uważa, że obecna liczba dróg w województwie jest wystarczająca, ale wymagają one modernizacji, by poprawić na nich bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Sam Biebrzański Park Narodowy leży nieco na uboczu głównych szlaków transportowych i tranzytowych, a „rząd na siłę chce przeprowadzić przez niego szlak Via Carpatia, nie patrząc, że są inne możliwe korytarze omijające Biebrzę, podobnej lub wręcz tej samej długości przez Polskę”.

– Jeśli ograniczymy się tylko do dróg przecinających park narodowy, to mamy DK8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem, DK65 łączącą Białystok z Ełkiem i po części też DK64 łączącą Jeżewo z Łomżą, która nie przecina Biebrzańskiego Parku Narodowego, ale biegnie w pobliżu granic parku i rozdziela Biebrzę od sąsiedniego obszaru przyrodniczego, jakim jest Bagno Wizna - mówi.

Przedstawiciel fundacji wymienia, że na DK8 obecnie jest realizowany projekt modernizacji do przekroju 2+1 oraz są realizowane obwodnice Sztabina i Suchowoli.

W przypadku DK65 konieczna jest modernizacja. Potrzeba dodania utwardzonych poboczy, skanalizowania skrzyżowań, a może nawet zbudowanie rond na najważniejszych z nich. Warto byłoby również rozdzielić ruch samochodowy od pieszo-rowerowego i zbudować obwodnice Moniek i Grajewa.

W ramach drogi krajowej nr 64 zakres wymaganych prac jest podobny, zwłaszcza, że „droga ta przenosi stosunkowo spory, jak na Podlasie, ruch komunikujący Białystok z Łomżą, a w stanie obecnym jest bardzo archaiczna”. Chwiałkowski przewiduje, że ruch będzie jeszcze rósł i to do czasu, aż nie zostanie utworzona sprawniejsza komunikacja kolejowa pomiędzy miastami.

– Choć drogi te przecinają BPN lub w pośredni sposób wpływają na dolinę Biebrzy, to trudno sobie wyobrazić, by ich nie modernizować albo likwidować. Ważne natomiast, by poprawić na nich bezpieczeństwo, a w niektórych miejscach ogrodzić wraz z budową przejść dla zwierząt. Natomiast na odcinkach przecinających park należy skutecznie ograniczyć prędkość do 60 km/h. Skutecznie, czyli przez zastosowanie odcinkowych pomiarów prędkości. Ograniczy to hałas i zwiększy bezpieczeństwo. Tak przeprowadzona modernizacja nie wpłynie negatywnie na obszar parku narodowego, a wręcz przeciwnie - może zmniejszyć negatywne oddziaływanie na obszary przyrodnicze i to nawet przy rosnącym ruchu – przekonuje członek zarządu Fundacji dla Biebrzy.

Niezadowalający efekt walki o S8

W ostatnim czasie najgłośniejsze dyskusje toczyły się o drogi ekspresowe.

– Już w momencie gdy poprzedni rząd wpisał nagle do planu budowy dróg S8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem spodziewaliśmy się takiej decyzji. Najwyraźniej ktoś uznał, że zadziałanie na zasadzie wstawienia kozy do ciasnego mieszkania i potem jej usunięcie spowoduje, że Fundacja Dla Biebrzy odnotuje to jako wielki sukces – mówi Chwiałkowski.

W pewnym momencie w planach były nawet trzy ekspresówki. Jak przypomina Chwiałkowski, początkowo park narodowy przecinać miała S16, później dołożono S8 i wycofano się z pomysłów drogi ekspresowej S16. Ostatecznie zdecydowano, by w korytarzu drogi S8 powstałą bezkolizyjna dwujezdniowa droga w standardzie drogi ekspresowej. Takie rozwiązanie nie zadowala naszego rozmówcy.

– Klasa GP w swoich parametrach pokrywa się z klasą S. Nie, nie o to chodzi. Sukcesem Fundacji Dla Biebrzy jest jedynie to, że w ogóle przeprowadzono analizę korytarzową dla jakiegoś ciągu drogowego. Szkoda jedynie, że musiało się to dokonać po naciskach Komisji Europejskiej – wyjaśnia.

Dodaje, że „poziom merytoryczny analizy dla S16, która wskazała na konieczność zbudowania drogi dwujezdniowej w śladzie obecnej DK8, jest skandalicznie niski”.

– Nadal o przebiegu dróg mają decydować politycy, a nie eksperci. Nadal na siłę chce się przez park narodowy prowadzić trasę tranzytową Via Carpatię. Trudno mówić, że takie rozwiązanie jest zadowalające – podsumowuje przedstawiciel Fundacji dla Biebrzy.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Drogi i autostrady

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Damian Kelman 08 lutego 2025

Ponad 300 mln na drogi samorządowe na Mazowszu!

Drogi i autostrady

Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada

Drogi i autostrady

Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada

Damian Kelman 09 lutego 2025

GDDKiA: Umowa na rozbudowę A2 Łódź – Warszawa jeszcze w tym roku

Drogi i autostrady

Kto wybuduje szybkie stacje ładowania na MOP-ach?

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Drogi i autostrady

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Damian Kelman 08 lutego 2025

Ponad 300 mln na drogi samorządowe na Mazowszu!

Drogi i autostrady

Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada

Drogi i autostrady

Krytyka budowy obwodnicy Sztabina. GDDKiA odpowiada

Damian Kelman 09 lutego 2025

GDDKiA: Umowa na rozbudowę A2 Łódź – Warszawa jeszcze w tym roku

Drogi i autostrady

Kto wybuduje szybkie stacje ładowania na MOP-ach?

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5